En kald høstkveld i 2022 står en liten gjeng unge filmskapere i 20-årene samlet i en gate på Grønland i Oslo. Fra et vindu i første etasje er en hageslange trukket ut og holdt høyt i lufta. Vannet spruter ned som kunstig regn.
Kameraet, lyd og skuespillere er klare. Ingen i gjengen har gjort dette før. Men alle vet hvorfor de er der. De vil gjøre det umulige: lage en spillefilm – uten pengestøtte.
Det er begynnelsen på Kjære Oslo.
Kjære Oslo er en romantisk dramafilm på 100 minutter, om Jacob – en ung musiker fra Oslo som får muligheten til å dra til Los Angeles, og som risikerer å miste både kjærligheten og seg selv på veien.
Historien bak filmen begynte i 2021, da barndomsvennene Peder Opland (28) og Jacob Øyre Gundersen (28) møttes. Jacob hadde skrevet og produsert et album han ville vise Peder. Musikken ble utgangspunktet for et manus – og en idé som vokste langt utover det de hadde forestilt seg.
Fire år senere er mer enn 60 opptaksdager gjennomført, hundrevis av mennesker har bidratt, og Kjære Oslo nærmer seg ferdig.
Etter avslag fra Kulturrådet bestemte de seg for å slutte å vente.
Regissør Peder Opland måtte lære seg alt fra manusskriving, produsent Mina Markhus holdt styr på kaotiske opptaksplaner, mens Jacob Øyre Gundersen som skulle spille hovedrollen som seg selv, måtte lære seg skuespillerkunsten. Rundt dem vokste et fellesskap av kollegaer, venner og bekjente som stilte opp fordi de trodde på prosjektet.
Helgene ble fylt med opptak. Ferier ble ofret. Venner ble statister. Garasjer ble til studio. Når halve filmen skulle utspille seg i Los Angeles, men budsjettet ikke strakk til, dro de til Vodice i Kroatia – fordi vegetasjonen minnet om California. Resten ble skapt med Oslo-lokasjoner og visuelle effekter.
Det krevde oppfinnsomhet. Mot. Og litt naivitet.
Kjære Oslo er en historie om ambisjoner og kjærlighet, men også en historie om samarbeid. Om unge mennesker som ikke ventet på tillatelse, men bare satte i gang.
“Jeg gikk i flere år og ventet på å få et manus i fanget. Til slutt innså jeg at jeg måtte skrive det selv. Med hjelp fra venner, YouTube-videoer og utallige timer med prøving og feiling fikk vi det til. Vi hadde ikke råd til en sminkør – så vi lærte oss det selv. Hele filmen er bygget på den samme tanken: hvis vi ikke har det, så finner vi en vei rundt.”
“Med Kjære Oslo ville jeg fortelle en historie som står meg nært. Jeg er en drømmer med store ambisjoner og (tidvis) usunn perfeksjonisme. Men i 2022 begynte jeg å stille meg selv et spørsmål: Hva er egentlig lykke? De fleste studier peker på det samme: Det viktigste i livet er gode relasjoner. Denne filmen er mitt forsøk på å minne oss om det.”
regissør Peder Opland.
En av filmens mest krevende scener ble spilt inn på Parkteatret i Oslo. I stedet for å fylle lokalet med statister, valgte filmskaperne å arrangere en ekte konsert.
Over 300 billetter ble solgt, og publikum møtte opp for å høre Jacob Øyre Gundersen – Gunder – spille live med fullt band. Kameraene fanget konserten fra alle vinkler. Stemningen i salen var alt annet enn regissert. Publikum på skjermen er ikke skuespillere, men faktiske konsertgjengere som ble en del av filmens univers.
For produksjonen var det en enorm logistisk oppgave. Men resultatet ble en autentisk og energisk scene – noe som aldri kunne ha blitt fabrikkert på et filmsett.
For de fleste involverte var dette debut. De lærte alt underveis. Skuespillere improviserte seg frem til scener som senere ble en del av manuset. Regissør Peder Opland måtte lære seg alt fra manusskriving til sårsminke. Jacob Øyre Gundersen spiller en versjon av seg selv – og musikken hans, under artistnavnet Gunder, er en sentral del av soundtracket.
Prosessen var rotete, krevende og vakker. Når man ser filmen, ser man også sporene av hvordan den ble laget: improvisasjonen, lekenheten, den kompromissløse viljen.
Kjære Oslo ble til uten støtte fra NFI eller Kulturrådet. Totalt budsjett: 130.000 kroner, finansiert privat. Resten var dugnad, vennskap og vilje. Scream Media stilte med lokaler og utstyr, men ellers var alt opp til teamet selv.
Resultatet er en 100 minutters spillefilm. En film som strekker seg fra Grønlands gater til Kroatias kyst, fra intime scener mellom to mennesker til drømmen om Los Angeles.
En film som begynte med en hageslange på Grønland – og som ble til fordi en liten gjeng våget å tro at det gikk. Det viser at man kan lage film på høyt nivå – også uten systemets støtte
Nå er opptakene ferdige, og filmen klippes, lydlegges og får sine siste visuelle effekter. Målet er å ferdigstille Kjære Oslo i 2026.
Drømmen er å se den på storskjerm – med premiere i Colosseum sal 1, og etter hvert finne et hjem på en strømmetjeneste, slik at historien kan nå ut til flest mulig.
Mye arbeid er gjort, men reisen er ikke ferdig. Den største drømmen gjenstår.